Showing 6 Result(s)

Helloprint – Theo

Bureau

Goodbyehello. Ontwikkeld samen met Yvo Bronsvoort.

Aanleiding 

De machine learning modellen van Helloprint zijn steeds beter in staat om te voorspellen wanneer een klant welk drukwerk weer gaat bestellen. Maar welk concept werkt het beste om klanten dat ook daadwerkelijk te laten doen?

Strategie

De e-mail campagnes waren over het algemeen zeer actiematig en bestonden uit een packshot, een kortingspercentage en een ‘bestel nu’ button. Deze benadering werd getest tegen een meer thematische.

Concept 

We lieten klanten duidelijk weten dat zij een aanbieding ontvingen o.b.v een ‘big data analyse’. En deze kwam niet uit een of ander systeem, maar was persoonlijk gemaakt door Theo: de dataspecialist van Helloprint.

Helloprint

Bureau

Goodbyehello

Aanleiding

Een groep klanten had al een tijdje niets meer besteld bij Helloprint.

Data

Er zaten erg veel klanten uit de creatieve en grafische hoek in het bestand.

Strategie en concept

Veel B2B communicatie is eigenlijk gewoon saai. Vooral mensen uit de creatieve sector kun je echt wel met een kleine knipoog benaderen.

Belvilla Denemarken

Bureau

Goodbyehello 

Aanleiding

Belvilla had enkele honderden nieuwe vakantiewoningen in Denemarken aan haar portfolio toegevoegd.

Data

Het bleek dat Denemarken opvallend vaak werd bezocht door mensen met een hond.

Strategie

Hondenbezitters willen het beste voor hun hond. Daarom verleidden we mensen met een hond tot een bezoek naar Denemarken omdat dat voor de hond zo fijn is. Urenlang lopen over het strand!

Concept

Het kwam goed van pas dat er een Deens hondenras bestaat.

Flinndal

Bureau

Goodbyehello

Aanleiding

Net als iedere e-tailer, kreeg Flinndal te maken met inactieve klanten, klanten die niet meer bestelden.

Data

Het bleek dat klanten, die als laatste een afvalproduct hadden gekocht, de grootste kans hadden om terug te komen. Daarna kwamen vitamineklanten het meest vaak terug.

Strategie

Flinndal benadert haar klanten altijd vanuit een positief ‘frame’. Maar, als ze niets meer kopen of niet meer reageren op e-mail, moet je het dan niet een keer over een andere boeg gooien en vanuit een negatieve invalshoek communiceren?

Resultaat

Tot onze verbazing scoorde de negative variant hoger dan de positieve op alle metrics, van open rate tot conversion rate.

Data

Het analyseren van data en bouwen van modellen heb ik in eerste instantie geleerd met SAS en ‘good old’ SPSS. Dat gebeurt nog weinig dus tegenwoordig gebruik ik een andere combinatie van talen waarvan SQL en Python (in combinatie met libraries als TensorFlow, Apache Spark, scikit etc.) de belangrijkste zijn. Visualisaties maak ik het liefst in Tableau maar uiteraard kan ik ook met andere tools uit de voeten. Dat omschakelen duurt meestal een paar dagen.

Terug naar Belvilla

Bureau

Goodbyehello 

Wat was de aanleiding

Belvilla is een grootste aanbieders van vakantiehuizen in Europa met jaarlijks meer dan 650.000 gasten. Toch waren er ook veel gasten, die na hun verblijf in een Belvilla, voor een ander type vakantie of aanbieder hadden gekozen. Vraag was of deze gasten over te halen waren weer eens bij Belvilla te boeken?

Data 

Voor iedere ‘inactieve’ klant is een ‘Customer Recapture Factor’ (CRF) gemaakt: een real time index die de de kans op reactivatie weergeeft. De CRF combineert ‘responsitiviteit’ met ‘expected future value’ en is ontwikkeld op basis van zowel voorspellende als beschrijvende(cluster) modellen. 

Strategie

Voor klanten met de hoogste CRF is een win back campagne ontwikkeld waarin ‘alibi’s’ voor contact werden ontwikkeld op basis van inzichten uit de data. Zoals de bezochte plek,  het reisgezelschap of de reisdata. 

Resultaat

Bijna 2x zoveel mensen als in de controlegroep boekten weer eens een vakantiehuis bij Belvilla.